De afgelopen weken hebben we aandacht gegeven aan de Geestelijke Wapenuitrusting. Nu gaan we met de club in Ede een periode in waarin we aandacht gaan geven aan de Heilige Geest. Hierbij een objectles die ik vandaag gebruikt heb om deze twee thema's met elkaar te verbinden.
Nodig:
- Een grote (diepe) glazen vaas gevuld met water
- Een diep drinkglas
Vraag aan de kinderen: hoe kan ik een zakdoekje onder water houden zonder dat het nat wordt? Dat kan niet, is het antwoord. Ik geef aan dat het toch mogelijk is en dan gaan de kinderen nadenken. Kinderen willen het oroberen en stoppen zakdoekje in hun hand en duwen hand onder water. Maar helaas, het lukt zo nooit om zakdoekje droog te houden. Iemand anders komt met idee om zakdoekje onder de vaas te leggen. Ja, dan blijft het zakdoekje droog. Maar ik wil laten zien hoe ik dit zakdoekje droog kan houden terwijl ik het onder water dompel. Om dit te bewijzen gebruik ik mijn horloge (niet waterdicht), stop het in een zakdoekje en vervolgens prop ik het in het glas. Daarna, draai ik het glas om (door het zakdoekje valt het horloge er niet uit) en duw het glas omgekeerd in de vaas met water, en houd het glas met horloge zo enige tijd onder water.
Kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 reageren verschillend. Er zijn kinderen die verbaasd zijn dat zakdoekje en horloge droog blijven. De oudere kinderen kunnen uitleggen dat dit komt door de lucht in het glas. De lucht kan er niet uit en dus kan het water er niet in. En dat is wat ik wilde uitleggen.
De lucht staat symbool voor de Heilige Geest. Het glas staat symbool voor de wapenuitrusting. Daardoor komt de wereld (het water) niet in ons. De wapenuitrusting beschermt de Heilige Geest in ons. We moeten die wapenuitrusting aan doen en aan houden. Ik laat zien hoe ik lucht kan laten ontsnappen uit het glas om aan te geven dat de Heilige Geest (langzaam) uit ons kan verdwijnen. En hoe meer dit weg gaat, hoe meer het water (de wereld) binnen komt.